Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013

Ο " Εβραίος"




-Έτσι λέγεται μια παράσταση του Τζιάννι Κλεμέντι που παίχτηκε και στα Γιάννενα πριν λίγες μέρες. Ο "Εβραίος" του έργου είναι ένας μοχθηρός γέρος που σκέφτεται μόνο το χρήμα και πατάει επί πτωμάτων για να το αποκτήσει (τουλάχιστον στο μυαλό των
πρωταγωνιστών - όποιος το είδε καταλαβαίνει).
-Πόσες φορές έχουμε ακούσει άραγε στη ζωή μας αυτό το κλισέ; Και πόσα άλλα περί παγκόσμιας κυριαρχίας , εμπλοκή σε μυστικές υπηρεσίες , πρόκληση πολέμων , έλεγχο τραπεζικού συστήματος κλπ. κλπ.
-Τέτοιες θεωρίες συνομωσίας που κάνουν θραύση έτσι κι αλλιώς στην Ελλάδα αναμασούνται συχνά και από άτομα μεγάλου κύρους που τις κάνουν πιο ισχυρές. (θυμηθείτε τις δηλώσεις του Μ. Θεοδωράκη παλιότερα π.χ.).
-Ακόμη και η επίθεση στους Δίδυμους Πύργους θεωρείται σήμερα από πολλούς ένα οργανωμένο σχέδιο των Σιωνιστών αφού "εκείνη την ημέρα κανένας Εβραίος δεν πήγε για δουλειά στους πύργους" (φυσικά μια απλή ματιά στα ονόματα των νεκρών επιβεβαιώνει ακριβώς το αντίθετο).
-Στη ζωή μου προσπαθώ να μην αξιολογώ τους ανθρώπους με κριτήριο την καταγωγή τους ή τα πιστεύω τους και  να κρίνω ως άτομα τον Μάικλ, τον Σεργκέι ή τον Μπάμπη και όχι τον Αμερικάνο,τον Ρώσσο ή τον Κρητικό. Τα τελευταία χρόνια στη δουλειά μου είχα τη χαρά να γνωρίσω αρκετούς από το Ισραήλ. Φυσικά ανάμεσα σε αυτούς υπάρχουν αυτό που λέμε "παράξενοι πελάτες" αλλά σίγουρα όχι σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους Θεσσαλονικιούς ή τους Ολλανδούς.
-Από την εμπειρία μου στη κουβέντα μαζί τους αν είναι να γενικεύσω σε κάτι θα έλεγα ότι έχουν αυτό που λέμε " υψηλή κατά κεφαλήν καλλιέργεια".
-Θυμάμαι τον υδραυλικό που ταξιδεύει χωρίς την οικογένειά του χρόνια τώρα γιατί θέλει να γνωρίσει όλο τον κόσμο.(και το παζάρι που έκανε γιατί "έτσι πρέπει" όπως είπε γελώντας).
-Θυμάμαι το ζευγάρι των αγροτών που έβλεπαν με παράπονο τον Αώο να σπαταλά φυσικά τα νερά του. Εκείνοι για να ζήσουν καλλιεργούσαν τρία είδη χρωματιστής πιπεριάς την οποία εξάγουν , δίπλα στην έρημο με ελάχιστο νερό και σχεδόν χειρουργική διαδικασία που δεν αφήνει περιθώριο λάθους.
-Πριν λίγες μέρες συζητώντας με μια οικογένεια ,  έδειξαν μεγάλη έκπληξη μαθαίνοντας πως σε αυτά τα μέρη έγιναν μάχες στην διάρκεια του Εμφυλίου.(στην πραγματικότητα δεν ηξεραν πως έγινε κάν Ελληνικός Εμφύλιος....). Ο σύζυγος γκρίνιαξε και λίγο γιατί όλοι τους κατηγορούν πως "κινούν τα νήματα" της ιστορίας αλλά η διεθνής κοινότητα τους έφτιαξε κράτος στο μοναδικό μέρος της Μ.Ανατολής που δεν έχει πετρέλαιο.
-Όσο για την εμμονή τους με την θρησκεία που λέγεται ότι έχουν ,προσωπικά δεν διαπίστωσα κάτι τέτοιο σε γενικές γραμμές - μάλλον αδιάφοροι είναι οι περισσότεροι και αυτό φαίνεται τόσο με τις επισκέψεις τους στα ορθόδοξα μοναστήρια αλλά στην κατανάλωση όλων των ειδών φαγητού.
-Τα τρία τελευταία χρόνια της κρίσης οι Έλληνες επισκέπτες μειώθηκαν δραματικά στα καταλύματά μας. Πολλά από αυτά δυστυχώς δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στα έξοδά τους και έκλεισαν. Σίγουρα όμως θα ήταν πολύ περισσότερα αν δεν υπήρχαν αυτοί οι "Εβραίοι" που μας έδωσαν το φιλί της ζωής.
-Χωρίς συγκεκριμένη καμπάνια, χωρίς σχέδιο επωφεληθήκαμε της συνήθειας αυτών των ανθρώπων να δείχνουν εμπιστοσύνη σε όποιον τους συμπεριφέρεται καθαρά και χωρίς πονηριά. Οι αρχικοί επισκέπτες γοητεύθηκαν από τη φύση και τη φιλοξενία μας και αυτό το διέδωσαν "στόμα με στόμα" στα μέρη τους με άμεσο οικονομικό αποτέλεσμα για όλους εμάς που βλέπαμε τα μαγαζιά μας να ερημώνουν. Σήμερα το μόνο σίγουρο είναι πως η αγωνία μας για επιβίωση μας διώχνει τουλάχιστον κάποιες προκαταλήψεις. Χάρη σε αυτούς τους επισκέπτες και το αυστηρό βλέμμα τους μάθαμε να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες και σε πιο ανταγωνιστικές τιμές. Προσωπικά τους ευγνωμονώ.


Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2013

Δυστυχώς δεν ψηφίζαμε για τη Βουλή των Εφήβων.




Τις τελευταίες μέρες όλοι μιλούν για τη "Χρυσή Αυγή" αναφερόμενοι στα στελέχη της αλλά - σκοπίμως? - ξεχνούν να αναφερθούν στους 500000 περίπου πολίτες που τη στήριξαν στις προηγούμενες εκλογές προφανώς γιατί τους βλέπουν ως μελλοντική δεξαμενή ψήφων. Το είχα πει περίπου έτσι πριν τις εκλογές του Μαίου σε κάποιο ραδιόφωνο των Ιωαννίνων και το επαναλαμβάνω και σήμερα :"Δεν ψηφίζουμε για το δεκαπενταμελές ούτε για τη Βουλή των εφήβων. Η ψήφος μας δείχνει αυτό που θέλουμε εμείς να συμβεί την επόμενη μέρα - ψηφίζοντας το ΚΚΕ π.χ. επιθυμούμε να γίνουμε Β.Κορέα , ενώ στηρίζοντας τη Χ.Α. θέλουμε να δώσουμε βήμα στους νεοναζί. "
Δεν νομίζω πως τα φυσικά πρόσωπα της Χ.Α. που μαχαιρώνουν ,σπάνε πάγκους ,βιαιοπραγούν αυξήθηκαν μετά τις εκλογές. Ο μηχανισμός υπήρχε και απλά οι 500000 ψηφοφόροι τους έδωσαν το θάρρος και το χρήμα λόγω της κρατικής επιδότησης να εκδηλωθούν και να φέρονται έτσι έχοντας το άλλοθι της "θέλησης του λαού¨. Από το Μάιο και μετά βρήκαν συμπαραστάτες που ούτε εκείνοι δεν θα περίμεναν. Ένας από αυτούς ήταν και δυσυχώς εξακολουθεί να είναι ο Μητροπολίτης Κόνιτσας Ανδρέας.Από αυτό το ταπεινό blog στις 3/9/12 είχα επισημάνει τους κινδύνους (Σεβασμιώτατοι του μίσους-http://thimiosk.blogspot.gr/2012/09/blog-post.html) όταν ένας εκπρόσωπος του Θεού που πληρώνεται από τους φόρους μας για να διακυρήσσει την αγάπη , επαινεί τα "παιδιά με τις μαύρες μπλούζες" που πιστεύουν σε Χριστό και Ελλάδα όπως λέει.
(http://www.youtube.com/watch?v=jNNwjTPFfws).Ζήτησα τότε από τον Δήμαρχο να τον αποδοκιμάσει αλλά εκείνος φοβούμενος τις συνέπειες έκανε την πάπια.
 Πριν λίγες μέρες αυτά τα "παιδιά" επιστρέφοντας από τις εκδηλώσεις μίσους του Γράμμου μας πάγωσαν όλους επισκεπτόμενοι για λίγο την πλατεία της Κόνιτσας.
Είμαι σίγουρος πως ακόμη και οι 305 ντόπιοι ψηφοφόροι τους θα μούδιασαν και θα ένοιωσαν αμηχανία με το θέαμα.
Μετά τη δολοφονία του Φύσσα ο Μητροπολίτης δεν ακούστηκε.Όσο δεν ζητά συγγνώμη για το λάθος που έκανε θα πιστεύω πως είναι και αυτός ένας από τους Χρυσαυγίτες που έσπρωξε για ένα χιλιοστό έστω το μαχαίρι. Αυτοί που τον πιστεύουν και τον ακολουθούν ας αποδείξουν πως δεν είναι πρόβατα αλλά καλοί Χριστιανοί και ας του ζητήσουν να κάνει μια δήλωση μετάνοιας. Θα γινόταν έτσι το καλύτερο παράδειγμα για το ποίμνιό του.
Κύριε Ανδρέα Τρεμπέλα είναι πολύ εύκολο να μισήσεις. Το να αγαπήσεις είναι δύσκολο.




Παρασκευή 26 Ιουλίου 2013

Λίγος ρεαλισμός δεν βλάπτει.

     Κανείς δεν πρέπει να αμφιβάλλει πως η φημολογούμενη μετατροπή των τριών Δημοτικών σχολείων της Κόνιτσας σε τετραθέσια και πενταθέσια θα μας γύριζε πολλά χρόνια πίσω - σε μια εποχή που υπήρχαν πολλοί μαθητές αλλά λίγοι δάσκαλοι. Όμως δυστυχώς θα είναι απλά η εφαρμογή της νομοθεσίας που ορίζει των αριθμό των διδασκόντων ανά μαθητή σε μια περιοχή και απλά δεν εφαρμόστηκε ποτέ ως τώρα και είναι φυσιολογικό αποτέλεσμα της συρρίκνωσης και γήρανσης του πληθυσμού.
     Το θέμα είναι πόσο ώριμα βλέπουμε αυτήν την προοπτική και τι προτάσεις έχουμε για μια καλύτερη εναλλακτική. Εδώ οι φορείς ακολουθούν τη γνωστή τακτική της άρνησης και της αποδοκιμασίας που στο τέλος έχει τα γνωστά αποτελέσματα - προσωπική ικανοποίηση για τον αγώνα αλλά και πιστή (τελική) εφαρμογή του κεντρικού σχεδιασμού. 
     Το θέμα τέθηκε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 17/7 και όπως διαβάζουμε στην επιστολή του Συλλόγου Δασκάλων "ομόφωνα το Δ.Σ, οι φορείς,γονείς , μαθητές, και η τοπική Εκκλησία καταδίκασαν την απόφαση και στο επόμενο Δ.Σ. θα παρθούν αποφάσεις για αγώνες για να μην περάσει η απόφαση αυτή." Φαντάζομαι οι αγώνες θα περιλαμβάνουν ομόφωνα ψηφίσματα, συγκεντρώσεις στην πλατεία με μαύρες σημαίες και πύρινους λόγους κατά της τρόικα και καμμιά απόφαση να μην στείλουμε τα παιδιά μας στα σχολεία από τον Σεπτέμβρη. Δηλαδή απειλούμε ότι αν δεν μας στείλουν δασκάλους εμείς θα κρατήσουμε την αναπνοή μας μέχρι να σκάσουμε.
    Η επιστολή του συλλόγου συνεχίζει με επιχειρήματα όπως ότι "οι ακρίτες πρέπει να απολαμβάνουν ειδικά προνόμια για να σηκώσουν το βάρος της επιβίωσης σε απομακρυσμένες περιοχές" (δηλαδή αν έχεις ένα δάσκαλο ανα μαθητή είναι προνόμιο;) ή "η υποβάθμιση των σχολείων συμβάλλει στην ερήμωση της περιοχής που δέχεται απανωτά χτυπήματα με την αποψίλωση των δημόσιων Υπηρεσιών" (έγραφα στις 27/9 και επιμένω - "Το  επιχείρημα είναι επαναλαμβανόμενο και μονότονο:"Κλείνουν μία μία τις υπηρεσίες για να γίνουμε χωριό".Η πραγματικότητα είναι ακριβώς το αντίστροφο -γινόμαστε χωριό και είναι φυσικό να κλείνουν οι υπηρεσίες.Το πρώτο σύνθημα φορτώνει τις εξελίξεις σε κάποιον ουδέτερο που θέλει να μας εξαφανίσει ενώ εμείς δεν φταίμε,το δεύτερο είναι απλά ρεαλισμός. ".
   Η επιστολή συνεχίζει και με μερικά βολικά ψέματα όπως ότι τα σχολεία καλύπτουν ανάγκες των παιδιών όπως ξένες γλώσσες (αναρωτιέμαι γιατί λειτουργούν τρία φροντιστήρια στην Κόνιτσα τότε), αθλητικές δραστηριότητες,καλλιτεχνικά μουσική ,πληροφορική ,θεατρική αγωγή (...) που αναφέρονται προφανώς για να συγκινήσουν κάποιον γραφειοκράτη σε ένα υπουργείο.
    Φαντάζομαι αντίστοιχες επιστολές διαμαρτυρίας θα δέχονται κατά εκατοντάδες στο υπουργείο Παιδείας και αμφιβάλλω αν κάποιος τις παίρνει στα σοβαρά. Κάποια στιγμή καλό είναι να πάρουμε τα δεδομένα υπ΄όψιν και να κάνουμε μια σοβαρή αντιπρόταση χωρίς πολλούς θεατρινισμούς. Το δεδομένο είναι πως για τους μαθητές που έχουμε δικαιούμαστε 13 δασκάλους ενώ έχουμε τρία σχολεία.
    Το λογικό είναι να κλείσει το ένα σχολείο - τελεία και παύλα. Ή ακόμη και να λειτουργήσει ένα μόνο σχολείο που να έχει όλες τις υποδομές - ολοήμερο , σίτιση, δάσκαλο μουσικής,δάσκαλο δεύτερης γλώσσας κλπ. Τα παιδιά μας θα διδάσκονται σε κανονικές τάξεις των 10-20 μαθητών έτσι ώστε να μπορούν να ανταγωνίζονται σωστά , οι αίθουσες θα θερμαίνονται κανονικά,θα καθαρίζονται σωστά, θα περισεύουν κονδύλια για εκπαιδευτικές εκδρομές και τόσα άλλα που μπορεί να κάνει ένα σχολείο. Βέβαια δεν θα έχουμε τρείς διευθυντές , αλλά ήρθε ο καιρός να καταλάβουμε πως τα σχολεία πρέπει να εξηπηρετούν τους μαθητές και όχι τους δασκάλους.
    Η ιδέα αυτή ευτυχώς έχει μεγάλη απήχηση και στους περισσότερους γονείς με τους οποίους ήρθα σε επαφή. Φυσικά δεν ρωτήθηκαν αφού προτεραιότητα έχει η γνώμη του Δημοτικού συμβουλίου ή της Εκκλησίας που ζητά " να αποσυρθεί αυτή η αυτόχρημα εγκληματική και αντεθνική σκέψις. Το κράτος δύναται να κάμη από αλλού οικονομίας,εάν περιορίση την συνεχιζόμενην,ατυχώς,σπατάλην εις άλλους τομείς."(δυστυχώς δεν μπορώ να βάλω τις δασείες και ψιλές αφού η μασονεία έφτιαξε τέτοια αντεθνικά πληκτρολόγια..).
    Έχω την πληροφορία πως σε ένα από τα σχολεία φέτος στην πρώτη Δημοτικού γράφτηκε ένας μαθητής. Δεν θα θεωρήσω κέρδος στη νέα σχολική χρονιά να παραμείνουν τα πράγματα ως έχουν κι ας πανηγηρίσει όσο θέλει η δημοτική αρχή. Στόχος της θα πρέπει να γίνει η συγχώνευση των σχολείων για να μπορέσουν τα παιδιά μας να είναι οι πραγματικοί κερδισμένοι. Με την προοπτική όταν σε μερικά χρόνια (ελπίζουμε) αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών να λειτουργήσει και ένα επιπλέον σχολείο. Ζητώ συγγνώμη αν φαίνομαι κυνικός αλλά έχω δυο παιδιά στο Δημοτικό και νομίζω ότι γνωρίζω το συμφέρον τους...

Δευτέρα 10 Ιουνίου 2013

Θάρρος και έσοδα ή παράδοση και μιζέρια;


  •  Όταν ρωτούσες πριν λίγα χρόνια για την απουσία του Δημάρχου , η απάντηση ήταν πάνω κάτω γνωστή και μονότονη : "πήγε στην Αθήνα για να φέρει λεφτά". Σήμερα κατά γενική αποδοχή λεφτά δεν υπάρχουν ειδικά για μικρούς περιφερειακούς Δήμους σαν τον δικό μας. Όπως έχω δημόσια τοποθετηθεί κατά καιρούς , γνώμη μου είναι πως αντί να παρακαλούμε το κεντρικό κράτος να μας τροφοδοτεί με χρήματα έχοντας ως βασικό (αλλά μόνο συναισθηματικό) επιχείρημα πως είμαστε ακριτική περιοχή , να προσπαθήσουμε από τη μία να μειώσουμε τα έξοδά μας (παράδειγμα ΚΤΕΛ) ή να δημιουργήσουμε πόρους για τον Δήμο (παραδείγματα εκμεταλεύσεως του Στρατοπέδου ή δημιουργίας Μουσείου και μονοπατιών για τον Εμφύλιο, που έχω φέρει κατά καιρούς κλπ). Η τοπική ηγεσία όμως αντί να φέρει προτάσεις που θα αυξήσουν τα έσοδα , προτιμά την μόνιμη διαμαρτυρία και γκρίνια για να μην γίνουν οι - μάλλον αναπόφυκτες - περικοπές, που ικανοποιεί όμως το κοινό αίσθημα .
  • Στην Ελλάδα σήμερα ζούμε μια εντελώς προτόγνωρη κατάσταση για Ευρωπαική χώρα: Ενώ υπάρχει νομοθεσία από το 2006 (http://www.cremation.gr/cremationinfo1.htm) που επιτρέπει την αποτέφρωση νεκρών , και διάταγμα του 2009 ( http://www.cremation.gr/diatagma2009.pdf) που δίνει την αποκλειστικότητα λειτουργίας κέντρων αποτέφρωσης νεκρών στους ΟΤΑ (μονοπώλιο δηλαδή!) , κανένας Δήμος ως τώρα δεν προχώρησε στην λειτουργία ενός τέτοιου κέντρου.
  • Η αποτέφρωση νεκρών ισχύει στη Γαλλία από το 1789, στη Βρετανία από το 1884 και σε πολλές ευρωπαικές χώρες από τη δεκαετία του 30. Σήμερα τα ποσοστά αποτέφρωσης θανόντων ξεπερνούν το 50% στην Ελβετία, Βρετανία,Δανία, Σουηδία, Ολλανδία κ.α. Στη χώρα όμως που οι ελευθερίες όλο και στενεύουν , δεν μπορείς ούτε να επιλέξεις την μετά - θάνατον τύχη σου, ανεξάρτητα αν είσαι χριστιανός , αλλόθρησκος ή άθεος. Έτσι εκείνοι που δεν επιθυμούν τον παραδοσιακό τρόπο , αναγκάζουν (...) τους συγγενείς τους να ξοδέψουν ένα ποσό τουλάχιστον 2000 ευρώ για αποτέφρωση στην (πιο κοντινή) Βουλγαρία.
  • Σύμφωνα με υπολογισμούς το κέρδος για μια τέτοια επιχείρηση στην Ελλάδα θα κυμαινόταν από 350-500 χιλιάδες ευρώ το χρόνο! Προσωπική μου αίσθηση είναι πως με τα χρόνια τα έσοδα θα μεγαλώνουν καθώς τα υπάρχοντα νεκροταφεία έχουν υπερκορεστεί αλλά λόγω και του τρόπου διατροφής μας η αποσύνθεση απαιτεί περισσότερα χρόνια.
  • Και αντί να σκοτώνονται οι Δήμοι για το ποιος θα κάνει την αρχή, πέραν του δήμου Μαρκόπουλου (που παρά την ομόφωνη αρχική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου απέσυρε τελικά το ενδιαφέρον του λόγω της πάρέμβασης του κατά τα άλλα προοδευτικού και σπουδαγμένου Μητροπολίτη Μεσογαίας) , ουδείς άλλος ενδιαφέρθηκε.
  • Στην Κόνιτσα όχι μόνο υπάρχουν οι προυποθέσεις για να κατασκευασθεί ένα ΚΑΝ , αλλά υπάρχουν και τα χρήματα. Το 1,5εκ ευρώ που απαιτείται λιμνάζει εδώ και χρόνια στο υπουργείο Εσωτερικών αφού προορίζεται για την επέκταση της σχολής Δημοτικής Αστυνομίας. Μια σχολή που είναι ουσιαστικά κλειστή εδώ και χρόνια και η επέκτασή της θα ήταν άχρηστη! Η πολιτική παρέμβαση της Δημοτικής αρχής μπορεί να απεγκλωβίσει αυτό το κονδύλι και να διατεθεί για τη δημιουργία μιας τέτοιας Δημοτικής επιχείρησης.
  • Οι αντιδράσεις από τους εκκλησιαστικούς κύκλους θα είναι αναμενόμενες με επιχειρήματα περί "νέων ηθών", "ποδοπάτησης ιερών παραδόσεων" κλπ. 
  • Όμως στο δημότη που συρρικνώνεται το εισόδημά του μέρα με τη μέρα πως θα φανεί αν παίρνει ένα επίδομα θέρμανσης?
  • Στον ξενοδόχο και στον εστιάτορα που θα αυξήσουν τα έσοδά τους?
  • Στην οικογένεια που  θα επιβαρύνεται λιγότερα στο Δημοτικό Ωδείο?
  • Στον υπάλληλο του Δήμου που δεν θα φοβάται απόλυση ή μετακίνηση αφού θα υπάρχουν έσοδα και αντικείμενο για να καλυφθεί η θέση του?
  • Σε μια ελεύθερη κοινωνία πολιτών υπάρχει χώρος για όλους. Και για πιστούς χριστιανούς αλλά και για αυτούς που θέλουν να ασκήσουν το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην αυτοδιάθεση (που εμπεριέχει και το δικαίωμα της διάθεσης του σώματος μετά θάνατον ανάλογα με τα ιδεολογικά ή θρησκευτικά πιστεύω). Έξάλλου τόσο αυτοί που κυβερνούν τόσα χρόνια τον τόπο ,όσο και εκείνοι που θέλουν να πάρουν την εξουσία, προοδευτικοί αυτοαποκαλούνται. Μπορούν να βγάλουν ένα ωραίο ομόφωνο ψήφισμα (ξέρουν αυτοί...) και να διεκδικήσουν την κατασκευή του ΚΑΝ. Μάλλον θα λύσουν και τα χέρια της Κεντρικής εξουσίας αρκεί να μην τους προλάβει κανένας άλλος....
(και για να πείσουν ,καλύτερα να μην αναφέρουν ότι η πρόταση έγινε από έναν φιλελεύθερο).



Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

Κυρία Μιχαηλίδου σας το χρωστάω.

   Όταν ήταν διευθύντρια στο Λύκειο υπήρχε σοβαρή πιθανότητα να μην την συμπαθούσε ούτε ένας - είτε μαθητής είτε καθηγητής. 22 χρόνια μετά θα το απέδιδα όχι τόσο στην αυστηρότητά της αλλά μάλλον στην ικανότητα που είχε να
πετυχαίνει σχεδόν πάντα το δικό της - και αυτό εκνεύριζε τους πάντες. 
    Με τον γράφοντα είχε μια μόνιμη συγκρουσιακή σχέση. Ξεκίνησε θυμάμαι όταν ως φιλόλογος στα Αρχαία στην πρώτη Λυκείου είπε κάτι για τον Ιησού και εγώ αμφισβήτησα την ιστορικότητα της ύπαρξής του. Ήταν η πρώτη φορά που με κάλεσε στο γραφείο της και από τότε ήταν αρκετά συχνές οι κατ΄ιδίαν συζητήσεις μας. Μεγάλη εντύπωση μου είχε κάνει όταν μετά από μια διαμάχη που είχα με μια άλλη καθηγήτρια (έφυγε κλαίγοντας από το μάθημα γιατί της είπα πως πληρώνεται για να μας εξηγεί την Ιστορία και όχι να μας τη διαβάζει από το βιβλίο - εποχές επανάστασης γαρ) ,εκείνη πήρε το μέρος μου στο συμβούλιο των καθηγητών.Με έμαθε να ακούω την αντίθετη από μένα άποψη, κάνοντας και αυτή το ίδιο. Έτσι κάποιος που διάβαζε το "Αντί" συνήθισε από τότε να μην χάνει ούτε ένα άρθρο του Γ.Μαρίνου στο Βήμα. Και μια μεσήλικη φιλόλογος που άκουγε εκκλησιαστικούς ύμνους , μιλούσε με θαυμασμό για τους Pink Floyd. 
      Κατάφερε σε ένα τμήμα 25 περίπου μαθητών όλων των ικανοτήτων στα άλλα μαθήματα, να τους μάθει (σε ΟΛΟΥΣ) να καταλαβαίνουν στο τέλος της χρονιάς άγνωστο κείμενο στα Αρχαία Ελληνικά.(και σας το λέει κάποιος που ακολούθησε 
την θετική κατεύθυνση αλλά έγινε πρώτα πολύ καλός στο συντακτικό.)
   Στην χρονιά των Πανελληνίων του ΄91 είχε αναλάβει την τρίτη Δέσμη, ταυτόχρονα με τη διεύθυνση του Λυκείου. Θυμάμαι ακόμη τους συμμαθητές μου να την βρίζουν αγανακτισμένοι με τη συμπεριφορά της. Όταν εμείς πηγαίναμε εκδρομή, εκείνοι κάναν Αρχαία. Στη γυμναστική σχεδόν πάντα το ίδιο. Εμείς φεύγαμε από το σχολείο και εκείνοι ήταν σε μια μικρή "επαναληψούλα". Τα απογεύματα έπαιρνε τηλέφωνο στα σπίτια τους γονείς για να μάθει αν είναι εκεί τα παιδιά τους. Για πενταήμερη και καταλήψεις ούτε λόγος (είπαμε στην αρχή - είχε τον τρόπο να πετυχαίνει πάντα το δικό της). Αποτέλεσμα: Eκείνη τη χρονιά σχεδόν όλοι της τρίτης Δέσμης από το Λύκειο της Κόνιτσας πέρασαν στο Πανεπιστήμιο. Χωρίς φροντιστήριο και χωρίς να επιβαρύνουν τις -κατά βάση- φτωχές οικογένειές τους. Σήμερα έχουν λύσει το οικονομικό τους πρόβλημα και πολλοί διαπρέπουν στον τομέα που επέλεξαν.
     Πριν δύο καλοκαίρια που κάναμε το re-union της τάξης την καλέσαμε και αυτή (μάλλον πιστεύοντας πως δεν θα ανταποκριθεί). Κι όμως ξεκίνησε από την Αθήνα για να μας δει και "να μας χαρεί" όπως είπε. Στα 70 της έμαθε να οδηγεί αυτοκίνητο και μετά τις πρώτες φιλοφρονήσεις, μου άνοιξε το laptop για να της λύσω "μερικές απορίες". Ακόμη και σήμερα συνεχίζει να διδάσκει σε ιδιωτικό σχολείο ενώ οι περισσότεροι συνάδελφοί τους σκέφτονται την σύνταξη από τα 50. Στο τέλος της βραδιάς κανείς μας δεν το είπε , αλλά όλοι το εννοούσαμε : "μήπως την είχαμε παρεξηγήσει;"
     Tην θυμήθηκα αυτές τις μέρες με την απεργία των εκπαιδευτικών. Που θα δούλευαν δύο ώρες παραπάνω την εβδομάδα, ενώ πολλοί έκαναν ιδιαίτερα στους μαθητές τους το απόγευμα. Που θα άφηναν τα 17χρονα με την απορία αν θα δώσουν το μάθημα την άλλη μέρα το πρωί ή όχι και τους γονείς αν πέταξαν σε μια μαύρη τρύπα τις οικονομίες τους. Την θυμήθηκα γιατί είχε τον τρόπο της να κάνει το αυτονόητο. Και είμαι σίγουρος πως θα τα κατάφερνε να πείσει όσους μπορούσε για να γίνουν οι εξετάσεις. Επειδή ήταν δυσάρεστη αλλά κυρίως ήταν χρήσιμη.

Δευτέρα 1 Απριλίου 2013

Ένα ακόμη μουσείο στα χαρτιά.


To κτίριο βρίσκεται στην Κάτω Κόνιτσα σε μια καταπληκτική τοποθεσία δίπλα ακριβώς στο Τζαμί και λειτουργούσε ως μουσουλμανικό σχολείο. Πριν λίγα χρόνια άρχισε να στεγάζεται εκεί μια αξιόλογη φωτογραφική έκθεση που αποτυπώνει την ιστορική πορεία της Κόνιτσας. Για διάφορους λόγους η έκθεση παρέμεινε κλειστή τον τελευταίο καιρό μέχρι που βρέθηκε τρόπος να λειτουργήσει ξανά πριν τρεις περίπου μήνες.
Πριν λίγες μέρες έκανα μια βόλτα και συνάντησα τον υπάλληλο που δουλεύει εκεί. Ο - συμπαθέστατος - κύριος μου είπε πως είναι οικονομολόγος και ανοίγει την έκθεση κάθε μέρα από Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 9 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι. Σε ερώτησή μου για το πόσος κόσμος την έχει επισκεφθεί τους τρεις μήνες λειτουργίας της έμαθα πως ούτε 30 άτομα δεν επισκεφθήκαν το σημείο.
Τα εύλογα ερωτήματα που μου προέκυψαν μετά την κουβέντα:
- Σε μια τουριστική περιοχή όπου το 90% τουλάχιστον των επισκεπτών έρχεται το Σαββατοκύριακο , πόσο λογικό είναι να έχεις κλειστό ένα από τα ελάχιστα οργανωμένα επισκέψιμα σημεία της περιοχής;
- O υπάλληλος προτιμά να "δουλεύει" αυτές τις πέντε μέρες ή μία λιγότερη αρκεί να έρχεται το Σαββατοκύριακο;
- Πόσο δύσκολο είναι να εκπαιδευτεί ώστε να ξεναγεί τον κόσμο και στο Τζαμί που βρίσκεται λίγα μέτρα πιο δίπλα και μάλιστα και  τους ξένους , αφού ο ίδιος είναι άριστος γνώστης της Αγγλικής;( έχει ζήσει και δουλέψει για αρκετά χρόνια στην Αμερική).
     Αν η συγκεκριμένη έκθεση λειτουργούσε με όρους μιας επιχείρησης που θέλει επισκέπτες και φυσικά κέρδος, οι απαντήσεις θα ήταν προφανείς. Ο Δήμος φρόντισε μόνο να την διαφημίσει - στο καινούριο φυλλάδιο επιτέλους! - και μετά να την αφήσει στην τύχη της.
     Για όλους  εμάς που ζούμε από τον τουρισμό τέτοιου είδους εκθέσεις-μουσεία είναι βασικά εργαλεία για να αυξήσουμε την επισκεψιμότητα και να κάνουμε πιο ελκυστικό το τουριστικό προιόν που πουλάμε.
      Για τον Δήμο όμως φαίνεται πως δεν τον απασχολεί το ουσιαστικό αποτέλεσμα -αριθμός επισκεπτών,ενημέρωσή τους με φυλλάδια,πώληση ίσως κάποιων εκδόσεων του Δήμου για έσοδα που θα έκαναν τον χώρο να αυτοχρηματοδοτείται ή να δίνουν ένα κίνητρο στον υπάλληλο να δουλέψει παραπάνω κλπ- , παρά μόνο να παρουσιάσει - σε ποιον άραγε;- ; ότι λειτουργεί το μουσείο και να απασχολήσει έναν άνθρωπο που λογικά θα νοιώθει άχρηστος για αυτό πoυ προσφέρει.
       Ο αντίλογος είμαι σίγουρος πως θα έχει να κάνει με τις δυσκολίες που φέρνει ο νόμος για την απασχόληση των Δημοτικών υπαλλήλων εκτός πενθημέρου ή τα δικαιώματά τους για το ελεύθερο Σαββατοκύριακο κλπ. Κάποια στιγμή όμως πρέπει να αποφασίσουμε τι θέλουμε: Υπηρεσίες για τους υπαλλήλους που δουλεύουν σε αυτές ή για όλον τον υπόλοιπο κόσμο; Αυτή η ρημάδα η κινητικότητα που όλοι την εκθειάζουν ως αντίβαρο στις απολύσεις , θα εφαρμοσθεί μπας και δούμε κάτι να λειτουργεί σωστά; Και πόσο κακό είναι κάποιος να φέρνει αποτελέσματα για την εργασία του και να αμοίβεται ανάλογα.
Αυτό βέβαια είναι "ανάλγητο¨ και "νεοφιλελεύθερο" αλλά αν το σκεφθούμε λίγο μπορεί να είναι και ο δρόμος για να κάνει κάποιος κάτι που φαίνεται αδύνατο έως σήμερα: "καριέρα στο Δημόσιο".



Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

Η ζωή μας μετά από 10 χρόνια.

         O ορειβατικός σύλλογος Κόνιτσας άλλαξε Δ.Σ. και δραστηριοποιείται ουσιαστικά με εκδρομές κλπ, δημιουργήθηκε ομάδα αναρρίχησης για μικρά παιδιά, Λέσχη 4χ4, γίνονται μαθήματα σκακιού, η Κινηματογραφική Λέσχη συνεχίζει τις προβολές , μια παρέα φροντίζει τα αδέσποτα , γίνονται μαθήματα πολεμικών τεχνών ,αερόμπικ, χορού, οι ποδοσφαιρικές ομάδες και το καγιάκ συνεχίζουν να πρωταγωνιστούν , συναυλίες με γνωστούς καλλιτέχνες καθιερώθηκαν το καλοκαίρι.
         Τα περισσότερα από τα παραπάνω ξεκίνησαν τα τελευταία δύο χρόνια , μέσα στην κρίση και κυρίως χωρίς καμμία (ή ελάχιστη)κρατική-Δημοτική παρέμβαση ή βοήθεια. Δείγμα πως ο κόσμος ξεπερνάει πια την ιδέα του "κεντρικού σχεδιασμού" και ψάχνει μόνος του να φτιάξει τη ζωή του ή να βγάλει το φίδι από την τρύπα, δείγμα πως "κάτι κινείται" παρά τα οικονομικά προβλήματα.
          Ζούμε σε μια κωμόπολη 3000 κατοίκων που την τελευταία δεκαετία γνώρισε κι αυτή τη δική της ιδιόμορφη ανάπτυξη. Το κράτος έπαιξε το μεγαλύτερο ρόλο σε αυτήν είτε άμεσα (διορίζοντας κόσμο) είτε έμμεσα ("αγοράζοντας" υπηρεσίες από αμφιβόλου ποιότητας επιχειρήσεις). Έτσι είχαμε τουρισμό από τα προγράμματα της Νέας Γενιάς και τα κουπόνια του Κοινωνικού τουρισμού, τα μπαράκια και τα εστιατόρια γέμιζαν από τους σπουδαστές της Δημοτικής Αστυνομίας, τα μανάβικα και τα σούπερ μάρκετ προμήθευαν το Στρατό και τις Σ.Ε.Κ κ.ο.κ. Έτσι δημιουργήθηκαν πρόσκαιρες δουλειές , απασχολώντας το δυναμικό κομμάτι της νεολαίας που - φυσιολογικά- προτίμησε το εύκολο κέρδος από το να "ψαχτεί" στον κάμπο και τον πρωτογενή τομέα.
          Στην καθημερινότητά μας περιμέναμε από το Δήμο να μας πληρώσει το Ωδείο , το μπαλέτο , τον καθηγητή Φυσικής αγωγής με αποτέλεσμα όταν κοπήκαν τα λεφτά να καταργηθούν και οι αντίστοιχες υπηρεσίες (ευτυχώς λειτουργεί σήμερα το Δημοτικό Ωδείο κυρίως επειδή αυτοχρηματοδοτείται).
          Ακόμη και εκεί που ο Δήμος έπρεπε να είναι διαιτητής δεν τα κατάφερε αφού δεν έδειξε διάθεση σύγκρουσης με κανέναν ιδιώτη. Ο νόμος για το κάπνισμα δεν εφαρμόστηκε ποτέ - το ότι δεν εφαρμόστηκε σχεδόν πουθενά δεν είναι άλλοθι για έναν σοβαρό Δήμο- , το ιστορικό κέντρο δεν απέκτησε ποτέ τον παραδοσιακό του χαρακτήρα, η μουσική στα μαγαζιά είναι εκκωφαντική για τον πολίτη που θέλει να κάνει μια βόλτα στην πλατεία του, κλπ κλπ.
         Τα παραδείγματα που έφερα στην αρχή αποδεικνύουν πως δεν είμαστε μια στατική κοινωνία. Εμείς που αποφασίσαμε να ζήσουμε εδώ (στο καλύτερο μέρος του κόσμου δηλαδή....), άθελά μας σχεδιάζουμε το μέλλον των παιδιών μας. 
          Πιστεύω πως είναι η κατάλληλη στιγμή να ανοίξει ο διάλογος για το πως φανταζόμαστε την Κόνιτσα μετά από δέκα χρόνια. Ας συζητήσουμε για το που και πως θέλουμε να παίζουν τα πιτσιρίκια, για το πως θα διαχειριζόμαστε τα σκουπίδια μας, που θα παρκάρουμε τα αυτοκίνητά μας, ποιον ρόλο θέλουμε να παίζει η Εκκλησία στη ζωή μας , πως θα εκμεταλευτούμε τα Δημόσια κτίρια που ρημάζουν,πως θα δημιουργήσουμε δουλειές και ο,τιδήποτε άλλο σκεφτεί να βάλει ο καθένας από μας στην κουβέντα. 
Είμαστε λίγοι και αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε τις ιδέες μας. (μακάρι να μας έδινε το κράτος και τη δυνατότητα να διαχειριστούμε τα λεφτά από τους φόρους μας αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα...).Σκεφτείτε μόνο πόσο πιο εύκολο είναι να μεταναστεύσει κάποιος Έλληνας σε μια πόλη σαν την Κόνιτσα που μπορεί να του δώσει την ποιότητα ζωής που δεν βρίσκει στις Ελληνικές μεγαλουπόλεις , από το να φύγει στο εξωτερικό.
  • ( θα ήθελα να ζητήσω την βοήθεια για να ανοίξει αυτός ο διάλογος από τα αξιόλογα τοπικά site του Ν.Κυρίτση(nikoskyritsis.blogspot.com) και www.e-konitsa.gr καθώς και από το περιοδικό "Κόνιτσα").